Зошто (не) треба да нѐ шокира Јелена Карлеуша на модните писти во Париз?

Од перспектива на моден аналитичар.

Јелена Карлеуша. Доволно е едно име и едно презиме за да започне жестока музичка, идеолошка, политичка, модна и секаква друга дискусија на регионално ниво, а често и пошироко. Српската поп ѕвезда, чија долгогодишна кариера ја одбележаа успеси, контроверзи, трагедии и издржливост, на изненадување на многумина се појави на ревијата на брендот Vetements, бренд што го основа Гурам Гвасалија заедно со неговиот брат Демно. Брендот поради кој ја имаме Balenciaga каква што ја имаме денес и брендот кој апсолутно доминираше на модната сцена во средината на минатата деценија.

Додека Јелена Карлеуша секако се вклопува во наративот на ова шоу против Balenciaga, бидејќи браќата Гвасалија не се во никогаш полоши односи, а Јелена во оваа смисла буквално ја претставува анти-Ким Кардашијан која е актуелен и официјален амбасадор на Balenciaga . Секако, ова е референца на таа драма пред речиси десет години кога Ким свесно или несвесно зеде многу елементи од тогашниот моден израз на Карлеуша, односно упатување на оригиналноста што ја има Гурам Гвасалија, а Демна (наводно) не е. Како и да е, не разбирам зошто сите ние во оваа област сме шокирани од овој исход. Ако прашаат многу нејзини обожаватели, Јелена Карлеуша требаше да биде на модните писти на светските модни недели во минатото, или барем во првиот ред. Додуша, таа беше на дамнешната ревија на Версаче за пролет 2018 година, но после тоа веќе не ја видовме во првите редови.



Сите кои се запознаени со ликот и делото на Јелена Карлеуша знаат за ерата на „белиот ѕид“. Јелена помина добар дел од времето за време на нејзината долгогодишна пауза во дискографијата пред ѕидот на нејзината поранешна вила во Белград, каде речиси секој ден се фотографираше во различни, честопати одлични модни комбинации. Тие изгледи, од кои некои се одликуваа со навистина спектакуларни парчиња како метален појас Александар Меквин, парчиња Гучи од времето на Том Форд и тогаш модерните додатоци на Версаче и Хермес, навистина ја катапултираа до статусот на една од најдобро облечените жени во регионот. Ви се допаѓало тоа вам или не, тоа беше непобитен факт во тој период. Токму во овој период почнаа да се појавуваат разни, многу слични комбинации на Бијонсе и Ким Кардашијан, а најголем придонес во целата драма имаше Венди Вилијамс, која прва го изговори името на Јелена Карлеуша на американската телевизија во нејзината дневна емисија, со што се активира лавина драма во нашиот регион.



Не треба да нè чуди дебитантската прошетка на Јелена во Vetements, а потоа и на ревијата на Windowsen, бидејќи во наш контекст таа редовно беше заштитно лице на разни соработки на H&M со познати дизајнери. Таа беше меѓу првите кои носеа парчиња од Миа Митановски, дизајнерка која подоцна се појави на многу други ѕвезди ширум светот како Палома Фејт и Лејди Гага. Меѓу другото, како да ја заборавиме онлајн расправијата меѓу неа и Стефано Габана? Јелена Карлеуша секогаш била „во модата“ и блиска до неа, само мнозинството решило да го игнорира тоа.

Ренесансата на Јелена Карлеуша повторно се случува во светски контекст, бидејќи американската драг-кралица Плане Џејн неодамна ја имитираше во популарниот натпревар RuPaul's Drag Race, шоу кое моментално има најмногу Еми награди за натпреварувачки реални шоуа во историјата. Благослов и проклетство на Јелена Карлеуша е фактот што таа е заробена во регионален контекст, можеби ни по своја волја. Иако не сакам, ниту можам да се согласам со секоја нејзина идеолошка позиција или прозивка, нешто по што е попозната во последните години отколку поради статусот на модна икона или пејачка, нејзиното влијание врз регионалната музичка и стилска сцена е непобитен. Нешто што изгледа го препознаа луѓето кои (не) ја разбираат.


Извор: elle.hr